AE911truth.org AE911truth.org
553
BLOG

Ciekawy wywiad Wosztyla.

AE911truth.org AE911truth.org Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 11

Polecam moim zagorzałym Czytelnikom ;)

http://wpolityce.pl/smolensk/335371-nasz-wywiad-artur-wosztyl-o-wywodach-prof-artymowicza-popelnil-najwieksza-bzdure-jaka-tylko-da-sie-popelnic

Fragmenty, które mnie zainteresowały:

Jeżeli ktoś mówi, że przyczynę zdarzenia tragedii można określić tylko i wyłącznie na podstawie zapisu rejestratorów, nota bene do których nie mamy dostępu, tak jak do wraku, to się myli, bo one też są obarczone pewnym błędem. Rejestrator zapisuje to, co mu podają konkretne czujniki, a te mogą podawać zupełnie co innego niż to, co widzi pilot jeżeli chodzi o prędkość, wysokość, kurs i inne rzeczy. Sam miałem kilka takich sytuacji, kiedy przyrządy pokładowe pokazywały mi jakieś dziwne rzeczy.

Wow !

Mówimy o zakresie prędkości, kiedy samolot jest na bardzo małych prędkościach i na dużych kątach pochylenia, gdzie manewry zmiany prędkości w którąkolwiek stronę mogą być niebezpieczne. Tak samo jest podczas startu. To są najbardziej niebezpieczne fazy lotu każdego samolotu.

Najlepiej nie dotykać wtedy wolantu?


W takim konkretnym przypadku, aby zwiększyć prędkość nie można ruszyć sterownicy. Ja należy w cudzysłowie zablokować w tym położeniu, w którym jest aktualnie, przestawić pracę silników na maksymalny ich zakres i czekać. Jeżeli pilot z jakiś przyczyn odsunąłby od siebie wolant, czyli odepchnął go od siebie, to w tym momencie samolot zmniejszy kąt pochylenia, siła oporu zmaleje, ale radykalnie zmaleje też siła nośna i samolot zaczyna spadać jak kamień. Stąd jak usłyszałem to, co powiedział prof. Artymowicz złapałem się za głowę. Obok niego siedział dr Lasek, który w żaden sposób nie skomentował tego, co też nie najlepiej o nim świadczy.

Może ja czegoś nie rozumiem, ale Protasiuk tak się chyba nie zachował ?

Ja rozumiem, że trzeba skrytykować Artymowicza, ale co z meritum tematu KwS ?

Protasiuk popełnił błąd ? Dodanie gazu było podawane przez Laskowych jako element niezbędny. Mieli rację ? Może jakaś analiza zachowań Protasiuka, bo dywagacje Artymowicza są dla sprzątaczek, a nie ludzi rozumnych.


Tak. Widziałem za pierwszym razem Iła-76, jak wykonywał manewr próbując wlecieć z drogi kołowania w oś drogi startowej. Widziałem to przez okno w saloniku swojego samolotu. Końcówka skrzydła w przechyleniu była dosłownie na wysokości 2 metrów! Drugie zajście Iła-76 widziałem stojąc już na zewnątrz Jaka-40. Widzieliśmy, że ludzie z wieży wyszli, a śp. chorąży Remigiusz Muś włączył radiostację i stwierdził: „słuchajcie jeszcze raz podchodzi”. Obserwowałem ten samolot. Było go widać z kilometra, albo i więcej., jego sylwetka była bardzo malutka, wysoko nad horyzontem. Ten samolot nie wykonywał żadnych manewrów, cały czas leciał jak po sznurku w oś drogi kołowania, w kierunku naszego samolotu, a nie centralnie w oś drogi startowej. Po czym dokładnie z kilku metrów odchodził na kolejne zajście, przelatując bardzo nisko nad Jakiem-40. Miałem wrażenie, że chwilę później by o nas zahaczył, zastanawiałem się nawet czy nie uciekać od swojego samolotu. To wszystko jest zastanawiajcie. Z drugiej strony tak jak podkomisja podała nikt się nie zastanawiał, że ten samolot nie wylądował, choć mógł spokojnie to zrobić.

...................


Miał Pan taką sytuację?


Kiedyś na oblocie komisyjnym zostałem wezwany do obiektywnej kontroli lotów, gdzie sprawdzano zapisy rejestratorów. Zapytali mnie dlaczego przekroczyłem prędkość z wypuszczonym podwoziem. Według rejestratorów leciałem z prędkością 400 km na godzinę, kiedy powinienem lecieć 300 i wykonywałem przez 20 czy 30 sekund lot z przechyleniem 45 stopni, kiedy dopuszczalne jest 30 stopni. Tymczasem leciałem normalnie z komisja na pokładzie i zawsze taki lot wykonywało się zgodnie z procedurami. Te czujniki po prostu czasami zawodzą.



Oj panie Wosztyl, a co z tym lądowaniem na 2xNDB ? Nie zrozumiał Pan podanej poprawki właściwej dla OSP+RSP ?

5:14:43 (R) Тридцать один, удаление десять, левее сто, вход в глиссаду.

Trzydzieści jeden, odległość dziesięć, sto w lewo, wejście na ścieżkę.


sto w lewo to błędne tłumaczenie CLK. Prawidłowe to - sto po lewej.


Panowie admini  może w końcu otagujecie notkę jako temat Katastrofa smoleńska ???

Plosię.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka